Hmm

 
Många gånger kan jag bli fundersam på om folk verkligen förstår vad en väktare är?
 
Många verkar ju tro att en väktare är någon sorts minipolis som ska gripa tjuvar etc.
 
Seriöst, det finns riktiga poliser till sånt.
 
Som väktare är jag ingen liten superhjälte man kan ringa och tro att jag ska göra ditten eller datten, mitt jobb går ut på att iaktta och förhindra, försvåra och förebygga bränder och brott, detta genom att se till så att dörrar och fönster är stängda och låsta, går där ett larm ska jag åka dit för att konstatera ett eventuellt inbrott, återställa larmet så att det fungerar som det ska om det gått ett falsklarm osv, på fastighetsjourer är det mitt jobb att konstatera felet, kan det vänta får det göra det, är det akut är det mitt jobb att ringa in rätt entreprenör för att åtgärda felet.
 
Det går att läsa mer om väktaryrket på Wikipedia, där man bland annat kan läsa att:
 
Väktaren har inga särskilda befogenheter utöver envars rätt, förutom rätt att bära batong (som en del av uniformen) samt att i tjänsten och på sitt bevakningsområde gäller ett förstärkt rättsskydd
 
Folk borde verkligen läsa på lite bättre innan de öppnar munnen om vad de tycker att en väktare ska göra eller inte göra!
 
// Noa
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0