Farväl Blip.se




Känns lite vemodigt att blip.se går i graven inatt...

Jag har varit medlem där sedan 2001 eller först på tv4.se som det hette då och har lärt känna mycket bra folk därigenom, på våra yatzyträffar IRL ( läs fest ) som jag fortfarande har kontakt med.

Men men, allt har tydligen ett slut... Till och med blip..

// Noa

Sista flygturen...



Nu är dom små liven ute och flyger för sista gången i år... Låter hemskt, men det är inte så länge tills imorgon =)



Dom passade på att hålla lite sammanträde om det gångna året

  

Hirs fick dom tidigare idag och det föll de små på näbben minsann, Ahmed kom inte med på första bilden, därför får ni två, så ni ser att hon inte blev utan =)



Sen glömmer ni inte äpplet efter 12 slaget väl?

Min mamma har lärt mig att det första man ska äta på det nya året är en bit äpple, för då håller man sig frisk resten av året. Så både jag och mina dunbollar ska äta äpple så det står härliga till vid 12 snåret =)

// Noa


Snö är bajs...

Var tvungen att flytta bilen idag, så jag bestämde mig för att åka och handla och när jag lämnade min ruta i förmiddags så fanns där andra lediga rutor... Men de var såklart fulla när jag kom tillbaka, så jag fick ställa mig i gatan.



Dock är jag inte helt bekväm med att stå i gatan och speciellt inte nu på vintern, för snön begränsar platserna mellan bilarna och sen finns där en risk att bli inparkerad och skit. Så jag står hellre i de vanliga 7 dygns rutorna.

Hur som helst så tänkte jag att jaja, jag kör och tankar så är det väl någon som flyttat sig när jag kommer tillbaka och det var där, men återigen den jävla snön... Varje jävla gång jag ska försöka komma upp för den lilla kanten, så fastnar jag i den jävla snön, jag blir helt GALEN!!! Stänger av min EPS och ändå står jag där jag står och snön sprutar under däcken som bara spinnar en massa. Innan jag äntligen kommer loss.. Nu står jag inte snyggt, men det beror på att jag inte kan ställa mig snyggare pga den jävla snön.

Sen går där förbi folk och glor som om dom aldrig sett detta fenomenet någonsin förr... Vad är det för fel på folk???



När jag skulle tanka så kommer där en känd bil brummande förbi, nämligen min gamla Volvo idag igen, skönt att Mohammed rastar den ordentligt iallafall, eller så försöker Volvon helt enkelt säga mig något?!

Snart dags för lite kycklingfilé och sen ikväll blir det räkmackor minsann. Annars tänker jag inte göra ett förbannat skit ikväll, mycket på grund av att jag fortfarande är sjuk. Samtidigt umgås jag med de jag trivs bäst tillsammans med, nämligen mig själv och mina pippisar, så det går ingen nöd på mig =)

Och mitt nyårslöfte då? Ja, precis som de senaste åren så blir det att fokusera mer på mig själv och vad jag vill och skita i alla andra, inte göra saker för att andra vill helt enkelt.
2011 ska bli MITT år!!!



Gott nytt år på er!!!

// Noa


Föräldrafritt - dokumentärserie



Igår såg jag första delen av den här dokumentärserien och jag måste säga att det är väldigt intressant faktiskt.

Läs om serien här

Och se första avsnittet på Kanal 5 play här

// Noa


Äntligen...



Tar sin lilla tid när man formaterar och lägger in ett nytt operativsystem, att få datorn (eller i mitt fall datorerna) precis som jag vill ha dom.

Laptopen blev prio ett och den blev färdig relativt snabbt, sen var jag inte så sugen på att mecka med ytterligare en dator, men nu är den stationära färdig den med. Egentligen tycker jag att sånt är rätt kul, men jag har gjort det för många gånger och nu är jag dessutom sjuk...

Skumt bara, för jag la in ett rent Windows 7 på bägge och tog bort de gamla (Vista respektive XP) direkt, ändå kom uppdateringarna i olika ordning på mina datorer. Men nu är dom som sagt uppdaterade och klara och äntligen har jag fått rätt på mina brännare med.

Xp var bra när det kom, men allt är relativt, då var man van vid Windows 98 som frös och hängde sig stup i kvarten och det är klart att Xp blev en wowupplevelse för 10 år sen, men Xp idag är fruktansvärt segt efter alla säkerhetsuppdateringar.

När det gäller Vista så har jag faktiskt inget att klaga på, jag var helnöjd och det har aldrig krånglat för mig, men så blev jag sugen på att förnya mig....

Och ja, Windows 7 är verkligen värt varenda krona!!! =)
Smidigare att arbeta i, går mycket snabbare och verkar mycket stabilare, en bra investering helt enkelt!!

Och vad säger man? Bättre sent än aldrig!!!

// Noa


Jävla förkylning...

Igår kände jag att jag började bli friskare och hade stora förhoppningar om att kunna knalla ner på Folkuniversitetet som imorgon...

Men idag fick jag snällt inse den bistra sanningen när jag gick ner till Elon och var helt slut när jag kom hem. Givetvis var grejen jag skulle ha restad och kommer nästa vecka, men jag kunde lägga en beställning och så ringer dom när jag kan komma och hämta den.

Efter att ha hämtat andan en stund så begav jag mig till Netto för att posta en grej och för att handla lite mat, även om jag äter ytterst lite om dagarna nu när jag är sjuk så måste man ändå äta något. Och nu känner jag mig ungefär som kom och hjälp mig och alla sprang....

Så det blir att fortsätta kurera mig resten av veckan, så att jag kan återgå nästa år med nya friska tag!!!

// Noa


Nu jävlar =)



Jag har länge velat uppgradera till Windows 7, men har varit för snål mot mig själv. Men idag kände jag att vad fan, skulle jag dö imorgon så är jag inte lyckligare för att jag är rikast på kyrkogården, så jag köpte Windows 7 till bägge mina datorer. Eller ja, jag har 3 licenser jag kan använda rättare sagt =)

// Noa


Tröttsamt....



Fan vad jag är trött på att vara sjuk

// Noa


Leftovers



Kom på att jag fotade mina leftovers från igår tidigare idag... Men nu får det räcka med sån mat på ett tag...

// Noa


Snor



Man kan fan undra vart allt jävla snor kommer ifrån???

Jag HATAR att vara sjuk...Sov fan till kl 12 idag, var i och för sig vaken sent igår, men ändå....Hela dagen försvann i ett nafs.... Jag brukar vakna runt 8:30-9:00 av mig själv vanligtvis...

// Noa


Fm-sändaren



Var ute och testade min fm-sändare i bilen, blev riktigt bra ljud faktiskt.

Man ställer alltså in en frekvens på bilstereon, i detta fallet använde jag 108.0 och så ställde jag in samma frekvens på fm-sändaren och vips spelar stereon upp musiken från sändaren trådlöst. Sen kan man koppla in ett usb-minne eller en mp3 spelare till sändaren, men den har även 1 gig inbyggd hårddisk.



Jag har alltså en stereo som tar mp3 skivor i bilen, men saknar mp3 hål och usb hål i bilen/stereon, så detta är perfekt =)



Fram till 2009 års modell av min bil så hade dom både mp3 hål och usb hål, men tydligen så blev det omodernt på 2010 års modell eller nåt... Då får man använda en fm-sändare istället =)

// Noa


Olyckor...


hämtat från hd.se

Jag fattar inte, jag kör ogärna bil när det är snö och halt ute, speciellt om jag kan välja bort att göra det.

Men så läser jag om alla dessa olyckor, jag fattar helt enkelt inte varför folk inte lär sig att ANPASSA hastigheten efter väglaget och vädret???

Jag lyckades köra till Maxi, vidare till mamma och sen hem från mamma ikväll UTAN att hamna i diket eller att köra in i någon annan bil och jag är verkligen ingen yrkeschaufför, men jag lyckas ta mig helskinnad hela vägen och jag hoppas det fortsätter så.

Slutsatsen av alla dessa olyckor är helt enkelt att där finns gott om folk på vägarna som inte borde ha körkort egentligen.

// Noa


Julafton!!!

Första julen utan pappa, men det gick bra och det var trevligt hemma hos mamma!! =)



Julgran med norska flaggor minsann, för mamma kommer från Norge.



Sötaste mamman i världen <3



Maria, syster (med tomteluva) och svåger trängdes i köket ( jag med när jag inte fotade )



Solen går ner över taken i Ödåkra



Dom små tomtenissorna delade ut alla julklappar (och lät dessutom alla andra öppna sina innan dom öppnade sina!!!)



Då jag och syster inte byter julklappar egentligen så trodde jag bara att jag skulle få typ 2 av mamma, men tji fick jag minsann.



Vad fick jag då, jo av mamma fick jag 10 par strumpor, en ny nikekeps för min gamla var aningen solblekt och urtvättad och så fick jag pengar.

Av ungarna fick jag en hemgjord här bor skylt och en chokladask och ett VIP HIF nyckelband och en vad fan heter det? FM-sändare till bilen? En sån så att jag trådlöst kan köra mp3 spelaren via bilstereon via radiofrekvensen iallafall, var inne på att köpa en sån innan, men det blev inte av =)Dom tog nämligen bort usb hålet på 2010 års modell på bilen....Så nu kör jag på mp3 skivor i bilen.

Sen i paketleken fick jag en vhsfilm(!!), några matburkar, en skrivbok och salta grodor godis =)

Så jag är nöjd faktiskt =)



Mitt Very Important Person HIF nyckelband



Fick en julblomma och ett fint kort av mamma med



Ett MMS från ett nytt HIF fan med texten "till och med på julafton" ;) Funderar på att skicka det till mff och se om de blir lika glada som jag?!



Och bara för att ni tjatar får ni en egobild på mig med =)

En bra julafton måste jag säga!!!



Och innan jag körde till mamma var jag på Maxi och vad kommer körande där? Jo min gamla Volvo som jag skrev om häromdagen =)

// Noa


Halvsjuk

Har nyst lite på morgonen de senaste dagarna, men imorse vaknade jag och hade halsont dessutom =(



Men kom på att jag har en jävla massa antibiotika som jag köpte i Thailand =)



Tur jag sparat påsarna med, så jag vet hur jag ska ta dem. Har nämligen en "ont-i-halsen" antibiotika och en "hudantibiotika mot hej-nu-har-mitt-ärr-spruckit-igen" och dessa doseras olika. Dock har mitt ärr faktiskt inte spruckit sen Thailand =)

Härligt att slippa springa till läkaren och betala dyrt för antibiotika =)

// Noa


God Jul



Ville bara önska alla en riktigt God Jul =)

// Noa


Väla!!

Blev en riktigt lyckad eftermiddag på Väla.



Mötte upp Becks och Ida och vi käkade och lite sånt och satt mest och pratade en massa, träffas inte så ofta så man får allt passa på =)

Sen när vi ändå var på Väla så blev det att gå in på Intersport för att visa Becks alla snygga HIF prylar det finns. Innan Becks åkte till Väla så höll hon på Malmö FF kanske jag ska säga...





Men jag tycker att både hon och Ida klär i HIF´s matchtröja =)

Efter lite tjat på Becks från både min och hennes smarta brors sida ( han håller med på HIF nämligen ) så lyckades jag övertala henne till att köpa en skitsnygg tröja...



Och jag måste säga att detta är helt klart årets bästa julklapp, att se en (efter idag f.d)MFF:are i en HIF tröja, som hon dessutom köpte, så nu framöver förutsätter jag att hon har den på sig ofta och att hon äntligen tagit sitt förnuft till fånga och håller på rätt lag ;)

Jag är stolt över dig Becks!!!! =)



Julklappen till mig själv blev en sån här hättetröja.

// Noa


Väladejt =)



Ja minsann, det blir visst Väla idag, bland alla julhandlande och stressande människor.... Vilket kanske inte är så roligt, då jag hatar när där är mycket folk som trängs överallt...

Så varför ska jag egentligen åka dit då?

Jo, för att Becks & Ida  är i Skåneland och det är klart att jag måste passa på att träffa dem när dom ändå är här nere =)

Dock blir det att åka buss, för det snöar som fan och jag har varken lust eller ork att skrapa bilen ;)

// Noa


Lyckodag!!!!

Oj vad det hänt grejer idag må ni tro =)

Först och främst fick jag pengar idag, fast dom normalt inte skulle kommit förrän imorgon. Sen var jag på sjukan och mötte mamma och fikade med henne och så gick jag ner i stan och ta da.......





Halsbandet var färdigt, dock så blev det lite dyrare för jag fick ta en längre och snyggare kedja. Sen har mamma tjockare hals än vad jag har.



Hur som helst så mötte jag upp T efter att jag hämtat halsbandet, så det blev en fika på Pistachia.



Kaffe och bakelse med vit choklad



T verkar nöjd han med

Sen gick vi över gatan för T skulle kolla träningskort och då ringer projektledaren J på Resurspoolen och berättar att jag minsann fått ett köra-bil-jobb =)



Det handlar om att jag ska köra ut kurskataloger för Folkuniversitetet under januari månad, det är dock bara på timmar och jag får köra med min egen bil, men jag får såklart timlön och körersättning.

Så jag är SKITLYCKLIG!!!! Snacka om en BRA julklapp!!!




Har även fått lite info om hur det egentligen fungerar på Hemglass, så jag ska söka jobb där =)

Tror 2011 kommer bli ett kanonår!!!

// Noa


Onsdag!!

Ska snart klä på mig och traska till sjukhuset och möta mamma och fika lite. Hon är ändå där och visar upp sin tå för hon har ett envist jävla sår som inte vill läka ( beror på hennes diabetes ). Sen tänkte jag gå ner i stan bland alla julshoppande människor och håll nu tummarna för att guldaffärsssnubben håller sitt ord, han skulle nämligen träffa någon som hade med postboxarna att göra kl 10 idag, så jag sa att jag kommer ner vid lunch.

Hoppas hoppas hoppas jag får mammas halsband idag, annars blir det en snabb plan B och mamma får bara 2 skivor i julklapp (som hon skulle fått ändå) och så hoppas vi halsbandet kommer tills den 6 januari när hon fyller år istället. Men det är inte lika roligt.



Sen hoppas jag att jag giter trimma frisyren så att jag blir julfin i håret =)

// Noa


Volvon...


Min första bil, en Volvo 464 GLE - 91

Min gamla Volvo som jag hade har nu bytt ägare igen... Kollade den för några månader sedan och då hade den blivit avställd strax innan skatten skulle betalas. Och från och med den 11 december har den fått en ny ägare igen som heter Mohammed G Hassan.

Blev lite konfunderad bara, för jag trodde att man var tvungen att ombesiktiga bilen när den varit avställd? Eller har jag helt fel för mig? Den senaste godkända besiktningen är den jag gjorde i februari i år nämligen.

Volvon var speciell för mig då det var min första bil, sen drömde jag om den häromnatten och därför fick jag kolla upp den. Men nej, handen på hjärtat så saknar jag den inte längre, det är skönt att ha en pålitlig bil nuförtiden som inte är nära på att börja koka för att det är varmt ute eller för att man kör längre än 3 mil. Även om den faktiskt fungerade bra under första året (jag ägde den i 1 år och 8 månader) och det var först under de sista 8 månaderna som den började krångla och höll på att koka. Och rosta undertill...Och rostade ännu mer på ställen där det inte var så bra att den rostade...

Undrar om Mohammed behåller den länge eller om den faktiskt går till bilhimlen snart?

// Noa


Idag är det ingen vanlig dag....

För idag är det 2 år sedan storken kom på besök och lämnade en liten papegojbebis här hemma =)



På den tiden gjorde hon inte så mycket väsen av sig minsann



Annat är det nu, 2 år senare =)

Så idag är det födelsedagsfest här hemma och vi firar lilla Filli med hirskolv och skönsång ;) Tänk att jag faktiskt känt henne sedan hon var ett litet ägg, det är inte illa!!!

Hipp hipp hurra för lilla Filli idag!! =)

// Noa


Pendeltåg???

Haha, jag visste inte ens att vi hade något som hette pendeltåg i Skåne?!

I min värld heter det pågatåg (snigeltåg) eller Öresundståg



Läs artikeln här vid intresse

// Noa


Så där...



Jag ansökte ändå, vad är egentligen 12.50 kr i månaden under 2 år? Skulle jag köra bil ner i stan varje fredag i fortsättningen så tjänar jag in det snabbt då jag lägger 5 spänn varje gång jag parkerar där nere.

När jag ändå har en miljöbil så kan jag lika gärna utnyttja de premier jag kan, förutom att den är skattefri i 5 år.

// Noa


Är det lönt?

PARKERINGSTILLSTÅND FÖR MILJÖBIL

Här kan du ansöka om parkeringstillstånd för miljöbil

Du som har miljöbil kan ansöka om tillstånd för att parkera avgiftsfritt i Helsingborg. Parkeringstillståndet gäller i hela Helsingborgs kommun till och med december 2012 och kostar 300 kronor i administrativ avgift.

Även du som haft tillstånd tidigare måste göra en ny ansökan.

Parkeringstillståndet innebär gratis parkering på alla offentliga kommunala parkeringsplatser förutom Sundstorgsgaraget.

_________________________________________________________________________

När jag köpte min bil i maj så var det inte lönt att ansöka om parkeringstillstånd då det bara varade till 31 december 2010. Men nu gäller det ändå under 2 år och då är 300 spänn en droppe i havet. Men frågan är om det är lönt? Oftast låter jag bilen stå om jag ska ner i stan och promenerar ner.

Dock har jag varit lite bekväm på fredagar och kört ner till AF, då jag har haft andra planer efteråt där jag behövt bilen och det känns som att det kommer bli så framöver med.

Hade förresten tur när jag köpte vinterdäck att jag valde dubbfria, för hade jag haft dubbar hade jag inte kunnat ansöka om miljöbilspremien.

Men är det egentligen lönt?

// Noa


Julafton...

Håll alla tummar för att det inte är världens snöstorm på julafton, för jag ska nämligen köra bil till mamma då.

Var nämligen inne på Skånetrafiken och kollade busstider och ja vad säger man?



Dit kommer jag utan problem med buss, men när jag ska åka hem kan jag välja att åka 17:30, vilket är för tidigt, sen går nästa buss 22:40 och nja, riktigt så länge hade jag inte tänkt umgås med familjen.

Anledningen att jag funderade på buss från första början berodde på väder och vind och trafiken överlag i jultider, men jag dricker hellre julmust hela kvällen och kan ta mig hem när man känner sig mätt på julen vid 20-21 tiden.

// Noa


Dagens boktips!

Askungar av Kristina Ohlsson

Så här skriver Piratförlaget om boken:

En liten flicka försvinner från ett x2000-tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm. Flickans pappa blir snabbt misstänkt och alla resurser läggs på att lokalisera honom.

I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd, rädd för att en dag återfinnas av mannen som hon först trodde var den prins och befriare som hon sedan barnsben väntat på. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen, och än en gång förbereder hon sig för flykt.

Polisutredningen leds av den legendariske kommissarien Alex Recht. Vid hans sida finns den ivrige kriminalinspektören Peder Rydh. Och inte minst den civilanställda utredaren Fredrika Bergman, hon som skulle bli violinist men istället hamnade inom polisen och som tvingas kämpa i motvind när hon vill leda bort utredningen från det spår man först slagit in på.

Samtidigt växer fallet och kantas av utstuderad ondska. Utredningsgruppen måste snabbt komma upp i gärningsmannens tempo innan ytterligare liv går förlorade. Hur mycket tid har de egentligen på sig innan han gör sitt nästa drag? Och vem är kvinnan som likt en skugga figurerar i utredningens utkant? Är det henne man måste finna för att få den sista pusselbiten att falla på plats?

Kristina Ohlsson, född 1979, arbetar som säkerhetspolitisk analytiker på Rikspolisstyrelsen och är utbildad statsvetare. Hon har tidigare skrivit facktexter om Mellanösternkonflikten och EU:s utrikespolitik samt jobbat på UD och Försvarshögskolan. Kristina Ohlsson kommer ursprungligen från Kristianstad men är numera bosatt i Stockholm. askungar är hennes debutroman.

// Noa


Slipper...

Syster körde själv till sin julfest ikväll, så jag slipper hämta henne.

Tycker ändå synd om henne, jag hade gärna unnat henne en cider eller två på sin julfest, samtidigt som det är skönt att slippa ge mig ut på vägarna och hämta henne senare ikväll/inatt. Jag har respekt för vinterväglag och det förstod hon och tog därför sin egen bil.

Jag är inte rädd för att ge mig ut på vägarna, det kan jag visst göra, men samtidigt är det lite så, det snöar fortfarande och ingen vet hur länge det fortsätter och det kan bli halt på vägarna och jag resonerar som så att om jag inte tvunget måste köra när det är mörkt och halt så låter jag hellre bilen stå.

// Noa


Gratis Spotify Premium

Klicka här

Skapa ett konto på sidan och börja varva folk du med så får vi alla gratis Spotify där man slipper reklamavbrotten, har bättre ljud osv.

// Noa


Update



Ganska sött, men om man som jag uppskattar vit choklad så är det att rekommendera!!! Tur jag köpte två stycken =)

// Noa


Snart helg...

Har varit riktigt duktig idag faktiskt...



Först fick jag gräva fram min bil under all snö.....

Körde ner till söder och knallade in där jag beställt mammas julklapp, för den skulle kommit igår eller idag, men då hade snubben tappat bort sin nyckel till sin postbox, men han lovade dyrt och heligt att det skulle komma innan julafton. Får bara hoppas på att dom stavat rätt nu...

Sen bar det ner till AF och sen vidare till Maxi och handlade grejer till julbordet, träffade även två grannar där som jag pratade lite med. Trevligt!!



Har inte smakat det ännu, men Maxi är första stället jag hittat det på, så jag köpte två stycken för att gardera mig =)



Sen vidare ut till mamma och drack lite kaffe och dumpade av julmaten hos henne och sen körde jag hem.

Halt som fan på vägarna idag, speciellt borta vid mamma, men även när jag skulle parkera hemma, kom knappt upp i rutan för att jag bara stod och fick spinn på hjulen, testade stänga av min EPS, men inte fan hjälpte det. Lyckades iallafall efter mycket om och men att parkera och ska jag nu vara ärlig så är jag inte det minsta sugen på att vara fylletaxi åt syster inatt, men får väl ställa upp ändå.



Man vet att det är helg när man ser den här bilden =)

Nu blir det soft med film och så och bara vänta ut tiden tills jag ska hämta syster antar jag.

// Noa


Mina dagar i bilder...

Så här ser mina dagar ut, nu var det extremt idag då det varit mörkt hela dagen och snöat hela dagen, men ändå.





Promenerar i ca 20 minuter för att komma ner i stan varje dag.



Hamnar nere på Folkuniversitetet



Och så tar jag numera trapporna upp till femte våningen. Det är 18 trappsteg upp till varje våning och innan jag nått dit jag ska så har jag alltså klampat 18 x 5 = 90 trappsteg enkel väg. Då går jag upp och ner för dessa trappor ca 8 enkelvägar om dagen.



Sen hamnar jag här bland alla trevliga människor och socialiserar hela dagarna



Sett från andra sidan.

Sen klampar jag ner för trapporna när dagen är över och promenerar hem på en 20 minuter. Tar även trapporna hemma, men det har jag alltid gjort.

Så nu bör jag väl ändå gå ner mina jävla Thailandskilo en gång för alla.

// Noa


Onsdag..

Efter en del springande i trappor så är jag hemma. Fick till och med M att ta trapporna han med efter lunchen som vi käkade på Libanesen =)

Sen var jag på Oj och skulle köpa sill, men dom hyllorna var så gott som länsade, så jag köpte en sån här istället.



Helt okej faktiskt, men den skummar som fan så man får hälla i smaken låååångsamt.

Vad har mer hänt idag?

Jo, syster ringde och frågade om jag ville vara fylletaxi åt henne på fredag och jag sa att det kan jag väl vara, såvida det inte är världens snökaos då, ska komma en hel del snö imorgon tydligen och man vet fan aldrig.



Sist jag var fylletaxi åt syster så fick hennes två otacksamma kollegor åka med, det hoppas jag att jag slipper på fredag, för dels satt dom mest och andades gammal fylla i baksätet och sen tackade dom jävlarna inte ens för skjutsen. Så ska jag köra hoppas jag att det bara är syster som åker med och ingen annan.

Fick även den högsta hyreshöjningen någonsin på hela 7 kr, ja ni läste helt rätt. Egentligen höjdes hyran med 3.5%, MEN så är det iallafall så inom Helsingborgshem att om man inte tapetserar om eller byter golv etc när det är dags så får man då avdrag på hyran, vilket i mitt fall hamnade på 108 kr avdrag varje månad (har dock haft några få kronor avdrag sedan tidigare, men minns inte hur mycket), men hursomhelst så kommer jag få betala 7 kr mer i hyra än jag gjort fram tills nu från den 1 januari, tack vare dessa hyresavdragen.

Det blir tufft för ekonomin detta!!! =)

// Noa


Första steget...

Resurspoolen ligger på femte våningen och idag tog jag trapporna upp hit. Hiss kan jag åka ner, för att gå nerför trappor gör väl knappast någon större skillnad kan jag tro.

Men idag kände jag att jag började bli trött när jag kom upp på tredje våningen, ska bli roligt att se framstegen både på kondisen och på vikten efter några månader här.

Sen att jag promenerar både hit och hem borde göra lite resultat det med.

// Noa


Blä!!!



Flertalet av mina byxor börjar bli för små och det innebär antingen att

1. Jag har lyckats krympa ALLA par i tvätten

2. Mina Thailandskilo har förökat sig

Oavsett så är det dags att göra något åt det nu iallafall.... Kan dock säga att vissa byxor kan jag inte ha av anledningen att de skaver på ärret så det spricker...Men ja överlag fattar ni läget...



Nu syns det kanske inte jättetydligt på bilden, MEN mina kindben syns iallafall fortfarande...Alltid något...




Sen avslog ett försäkringsbolag min ansökan idag om olycksfallsförsäkring pga rökning, jävla diskriminering, för då skiter jag heller i att ta den om dom ska suga mig på dubbelt så mycket pengar varje månad.

En rolig sak är däremot att P har återuppstått =)

// Noa


Trivas...

Man vet att man trivs med sin sysselsättning om dagarna när man slipper söndagsångest... Ni vet när man vaknar på söndagen och känner att fan, det är söndag och det innebär måndag imorgon. Oj, vad helgen gått snabbt. Jag vill inte!!!!

Så känner inte jag, jag tycker om när det är helg, men nuförtiden är söndagar bra dagar, för jag vet att det inte är så hemskt att gå upp på måndagar längre.

Tack Resurspoolen =)

// Noa


Mmmm

Snuskigt goda



Trots att det är Eldorado =)

// Noa


Mycket trevligt!!

Började med att titta på gymnasieskolans luciatåg idag och efter det så var det fika. Sen ställde Resurspoolens egen lilla kör på 6 personer upp och sjöng för oss andra och dom var så duktiga så =)



// Noa


Lucia!!

"Noa var en stalledräng, vi tackom nu så gärna, hon vattnar sina fåglar sex, allt för den ljusa stjärnan.........."

Trevlig lucia!!!



// Noa


Skönt!!!

Denna helgen har jag gått och lagt mig tidigt, både i fredags och igår och jag måste säga att det var himla skönt faktiskt.

Jag har ju problemet att jag vaknar 3-4 ggr varje natt annars och det gör att jag aldrig känner mig riktigt utvilad. Men inatt har jag faktiskt sovit hela natten utan avbrott.

Men nu är det kaffe och julkalendern =)

// Noa


Jobb....

Igår hittade jag av en slump ett jobb som jag sökte.

Ett ställe där jag jobbat tidigare och personen som tar emot ansökningarna har jag till och med använt som referens efteråt då det var min chef. Men personen är även chef över ett annat kontor inom samma företag och i samma stad.

Det är 5 år sedan jag började där, trivdes utomordentligt med det jobbet och fick även tillsammans med en annan tjej "äran" att jobba extra på det andra kontoret de hade. Nu söker de folk till det här andra kontoret.

Kanske ska säga att skälet att jag slutade var för att datasystemet kraschade på det stället där jag satt, "referenspersonen" gick på föräldrarledighet och ingen tog tag i det, så det startade aldrig upp igen. Dock har jag fortfarande nyckel dit, men vet inte om de bytt lås såklart.

Men när jag jobbade där, egentligen fick man inte sitta ensam, utan det var lite så att om inte minst 2 personer kunde, så fick man inte jobba, MEN jag fick lov att jobba ensam då jag var så "duktig", enligt referenspersonen. Visst, jag var lite äldre än de andra som satt med samma uppgifter, men jag skötte mitt jobb till skillnad från vissa som föredrog att ringa privatsamtal hela jobbpasset.

Jag skickade in en ansökan som sagt, med CV och personligt brev och så, kunde även skriva ett eget meddelande tillsammans med min ansökan och skrev då som det var att jag arbetat där tidigare och att jag trivdes inom företaget och bla bla bla, referenspersonen kan inte missa att jag är jag så att säga.

Frågan är, ska jag lämna det där, eller ska jag gå baksidan för att försöka få detta jobbet? Nu är referenspersonen gift och har bytt efternamn, men jag kan lista ut personens nya mailadress ändå med lillfingret, ska jag skicka ett "privat" mail till personen och skriva att hej hej, jag såg att ni söker nytt folk, eller ska jag vara nöjd med att ha skickat ansökan och hoppas att personen inser vem jag är?

Vill inte verka för "på" så att säga.

Förr har den här tjänsten krävt högskoleutbildning kan sägas, vilket jag inte har. Men nu verkar det gå bra med gymnasieutbildning med och personen ifråga vet att jag gör vad jag ska.

// Noa


MSN

Folk har frågat mig varför jag inte är på MSN så ofta nuförtiden och det har en mycket enkel förklaring =)

Sen jag började på Folkuniversitetet och Resurspoolen så sitter jag mer eller mindre framför datorn där nere hela dagarna och när jag inte sitter vid datorn så umgås jag och har jävligt roligt med folket som går där nere.

Detta resulterar i sin tur till att jag helt enkelt har en massa vettigare saker för mig än att sitta på MSN när jag kommer hem. Jag behöver egentid och den får jag på kvällar och helger.

Som igår var det först film, sen började jag på min nya bok som är bra som fan.



Ikväll är det ungefär detsamma, en film först och sen koppla av med en bra bok resten av kvällen. Egentid när den är som bäst helt enkelt =)

Ungefär så.

// Noa


Det som göms i snö...

Syster kom förbi och hämtade lite grejer nyss och med tanke på att termometern pekar på plusgrader har en del av snön försvunnit.



Då såg jag en del bilar som stod parkerade utanför rutan, vilket inte är så konstigt då man inte sett strecken under snön. Men p-vakterna jobbar numera dygnet runt och petiga som dom kan vara så fick jag kolla till hur jag stod i min ruta.



Men jag har lyckats parkera hyfsat snyggt trots snön och att linjerna inte syntes igår, jag står iallafall i rutan och inte utanför =)



// Noa


Fylla på lagret...

Jag är en sån person som gärna köper på mig en massa grejer så att jag alltid har saker hemma. Då pratar vi typ tandkräm, tvål, kaffefilter osv osv. Öppnar jag den sista tandkrämstuben måste jag köpa en ny innan jag ens kommit till hälften på den jag har kvar, har jag 20 kaffefilter kvar måste jag köpa nya, fast det inte är "kris", tar min sodastreampatron slut och jag sätter i den jag har extra, så måste jag åka och köpa en ny så att jag alltid har en full hemma. Ja ni fattar grejen.

Idag hamnade jag i ett sånt dilemma med fågelmaten, jag brukar köpa på mig 4-5 kg när jag köper fågelmat, så vet jag att jag har ett tag. Idag hällde jag upp fågelmat i min fågelmatspann.



Och kände att oj, jag måste köpa mer fågelmat.

Det är bara det att det är ishalka ute på vägarna, vilket resulterar i att jag gärna låter bilen stå såna här dagar och det är jävligt långt att GÅ till affären där jag brukar köpa fågelmat. Dessutom har jag faktiskt en oöppnad påse fågelmat kvar, förutom det kilot i spannen.



OCH det är fåglar jag har och inte hästar, dom äter ungefär 1 kg på en vecka och på fredag när jag slutar tidigt kan jag utan problem ta mig till affären och handla ny fågelmat, plus att jag då samtidigt kan handla mitt bidrag till årets julbord hos mamma (vi har kommit fram till det att mamma inte ska behöva stå för hela kalaset själv, så alla bidrar med några grejer enligt en fin lista min syster skrivit)

Och mitt bidrag består av



Sen kan jag ändå inte köpa prinskorven för tidigt för då hinner bäst före datumet gå ut innan jul, vilket innebär att jag inte bör handla den förrän nästa vecka ändå.

OCH fåglarna kommer inte att svälta under veckan som kommer, så varför stressar jag egentligen upp mig? 

// Noa


Nu så....

Vid det här laget borde alla veta vad denna bilden innebär?!



Schemat för nästa vecka är ifyllt, jobb är sökta, nu är det HELG!!!! =)

// Noa


Skrapa skrapa

Snart dags att gå ner och skrapa bilen... Det är nog ungefär lika tråkigt som att städa och dammtorka och sånt..




Men tänkte ta bilen ner till AF idag, för sen ska jag vidare mot nya äventyr efteråt och då känns det meningslöst att gå ner i stan, vara där, gå hem, hämta bilen och köra ner igen. Så jag kör direkt istället.

-7.5 grader idag.

// Noa


Testpilot på Smartson

Smartson söker testpiloter för Nokias nya Bluetooth-headset BH-217, du kan med intresseanmäla dig till att bli testpilot här

Vill du läsa mer om Bluetooth-headsetet så klickar du här



Nu håller vi alla tummar och hoppas att både du och jag blir testpiloter =)

// Noa


Aj aj aj

Jag skojar fan inte, efter att ha suttit och packat grejer i kuvert och suttit och stämplat kuvert i 2 dagar så har jag fan träningsvärk =(

Blir spikmattan ikväll.

// Noa


Pappa

Efter allt prat om honom igår och efter alla bilder på honom, så drömde jag om min pappa inatt.

Trots att det gått 9 månader känns det ändå overkligt att han är borta.

// Noa


Naaw

Nu kom mitt efterlängtade paket =)



Och han som kom och levererade det var sååå söt, nu minns jag inte vad han hette, men jag gick ner på gatan och skulle möta honom och så körde han lite vilse, så jag fick berätta hur han skulle köra, så trots min telefonfobi (som jag inte ens kände av) så hade vi ett trevligt samtal i säkert 5 minuter innan han hamnade rätt.

Sen stod vi där på gatan och pratade lite och jag frågade honom om man behövde C-kort för att köra för UPS, men han körde inte för dom utan för ett budbilföretag här i stan och det räckte med B-kort, så jag fick mailadressen till hans chef, för jag hade verkligen velat ha ett "köra-bil-jobb"(dock inte taxi) och får jag den söta snubben som kollega då kommer jag kunna jobba både dag och natt framöver =)

Fan att jag inte minns vad han heter bara, får kanske ringa från skyddat nummer och höra vad han svarar en dag, för jag har hans nummer =)

Update:

Jag kollade numret på eniro och där fanns 3 stycken på det numret, men då han hette något normalt så kan jag nog utesluta Agnes och Agne. Därför tippar jag på att han heter Alexander och han får gärna komma och hälsa på fler gånger =)

// Noa


Mätt och belåten...

Idag fick jag veta att jag inte längre räknas som arbetslös, utan att jag faktiskt är så kallad "projektanställd", det låter bra om inget annat.

Iallafall så var jag ute på lunchen och köpte en liten tomte till min syster, för hon samlar på såna och jag tänkte att när jag nu skulle dit och äta brakmiddag så fick jag ha med mig en liten present, fast hon inte ville ha någon egentligen.

Inne i affären på Söderpunkten träffade jag E, som jag jobbat med för flera år sen =) Så jag ska ringa henne en dag så vi kan prata lite mer, trevligt!!

Nu har jag precis kommit hem från syster, har ätit kalkon och det var riktigt gott, fick även med mig lite foto på pappa som hon sorterat åt oss, så jag har lite att gå igenom framöver.

Hade förberett mig på att parkera på min egen p-ruta i långtbortistan och sen gå dit och hämta hem bilen imorgon innan jag ska knalla till Folkis, MEN jag hade världens flyt och där var en ledig lucka i gatan =) Så imorgonbitti behöver jag bara se mig om efter en 7 dygnare och finns inte det får jag se om jag hittar en imorgon eftermiddag. MEN nu står bilen i princip utanför min port, nice!!!

Och tänka sig, trots töväder i två dagar och att det frös på idag igen så lyckades jag köra de 5 milen fram och tillbaka till Bjuv utan att hamna i diket =)

// Noa


Grattis syster!!!

Idag fyller min storasyster 4... ehh 39 år var det visst =)

Var lite kul, för ett halvår sen sa min ena systerdotter till henne, att du mamma, nu när du snart fyller 49...... Men hon blir faktiskt 39 på riktigt och såvida väder och vind inte ställer till det allt för mycket så vankas det kalkonmiddag hos henne i eftermiddag, mamma kommer med dit.


Googlebild

Men är det för dåligt väder så skiter jag i att ge mig ut på vägarna och då får vi ta det en annan dag istället.

Men nu är det snart dags att bege mig till Folkis, får inte glömma FSK lapparna så jag får pengar innan jul med. Och hoppas FSK godkänner AF tantens jävla underskrift, var ju lite kludd med den när hon först vägrade skriva på och sen skrev på, men inte fyllde i namnförtydligande och så.

// Noa


Nu får det vara nog!!

Har under den senaste tiden struntat i att raka benen, av den enkla anledningen att jag tänkte att jag skulle frysa lite mindre nu när det är minusgrader och skit ute.

Det är nog bland det dummaste jag gjort, för det är fan vad det kliat på benen de senaste dagarna, idag fick jag nog och nu är mina ben lena och klifria igen =)




// Noa


Good eating =)



Vem har sagt att man bara ska äta kyckling på fredagar?

// Noa


Härlig måndag!!



Dagen började med ett sms om att mammas laptop hade dött, dom hade startat den, efter 20 sekunder hade skärmen dött, när dom startade om den sen ville inte datorn heller starta.

Sen kommer jag ner till Folkuniversitetet, då fungerar varken internet eller skrivaren där nere, men det löste vi genom att sitta och fika och prata skit innan det kom igång igen. Sen fick jag ett samtal från ett bemanningsföretag som ville ge mig en jobbcoach, allt lät jättebra tills jag fick besked om att en sån kan jag inte få.

Skulle ätit lunch med mamma på sjukhuset idag, för hon skulle dit, men så har mamma blivit magsjuk stackarn, så det blev en cigg till lunch innan det var dags att gå till AF och lyssna på fackförbund och bemanningsföretag.

När det var slut så tänkte jag köra till mamma och hämta hennes dator för att se om det var något jag kunde göra med den för att "rädda den". Startar upp den och den fungerar som vanligt!! Nu har den i och för sig inte varit igång sen den dog imorse, men ändå. Skumt det där, eller så är det pappa som spökar... Men det var ju trevligt att jag fick sopa rent bilen från all snö, eller nåt....

Kommer hem, visar sig att jag ska få ett paket imorgon, dom brukar komma runt kl 13, då är inte jag hemma.... Så jag ringde fraktbolaget som sa att efter imorgon kan jag antingen byta leveransadress, eller så kan jag byta leveransdag, för på fredagar är jag som bekant hemma runt 12 snåret. Så nu ska jag försöka leverera hem till min syster istället, då hon fyller år på onsdag och ändå är hemma.

Tror ni inte jag slog i min tå i en jävla pall i mitt kök med? Jag säger bara MÅNDAG!!!!!!

// Noa


Filmtips!!

Så här i vintermörkret vill jag passa på att tipsa om ett par filmer jag såg idag.





Helt klart sevärda bägge två!!

// Noa


Årets julkalender

Hotell Gyllene Knorren


Bilden är snattad från cdon.se

Årets julkalender tycker jag är en av de bättre som visats faktiskt, mycket bättre än den som gick förra året.

Andra julkalenderfavoriter är såklart Sunes jul, Pelle Svanslös och mysteriet på Greveholm. Men jag gillar som sagt Gyllene Knorren med =)

Vad har ni för favoriter och vad tycker ni om årets julkalender?

// Noa


Surfplatta??

Årets julklapp är utsedd och det är de här nya läsplattorna/surfplattorna.


Bilden är lånad på ipad.nu

Själv förstår jag inte poängen med en sån? Alltså jag har så att jag kan surfa i min mobil (Sony Ericsson Satio), men det är främst en "nödlösning" att surfa med mobilen. Det är bra för man får upp riktiga sidor och så, som de ser ut på en vanlig dator, MEN jag tycker det är jobbigt att navigera mellan olika fönster på mobilen.
Det är väl samma sak med dessa surfplattor som jag förstått det?

Så VARFÖR vill man ha en sån?

Eller det är bara jag som är gammalmodig och vill ha en riktig dator, med ett riktigt tangentbord när jag surfar?Jag är faktiskt väldigt nöjd med min mobil, men det är just surfandet jag föredrar på det gamla hederliga sättet.

// Noa


Hiss och diss

Hiss denna veckan blir Bröderna Karlsson



och att jag faktiskt insåg att det blev rätt mysigt med liiite julpynt



Veckans diss går däremot till min vattenblåsa som jag tog hål på och som numera är en jävla blodblåsa.

Vad har vi lärt oss av detta? Jo, får man en vattenblåsa så ta för allt i världen inte hål på den....



// Noa


Helg!!!



Nu tar jag helg, för nu är schemat för nästa vecka ifyllt och redo att lämnas in på måndag, samt att jag har sökt ett X antal jobb, så nu skiter jag i detta!!! =)

Tänkte jag skulle se denna istället



Och på tal om filmer, såg den här förra veckan, det sämsta skit jag någonsin sett



// Noa


*suck*

Sitter och har gjort om hela mitt CV igen, så nu har jag satt vart tabben ska hamna och tabbar inte femtioelva ggr. So far so good, trodde jag...

Varannan gång när jag öppnar det så blir det knas, varannan gång så ser det skitbra ut, vad gör jag för fel???

Jävligt moget om jag skickar iväg mitt CV och så blir det bara kladdigt för dom som öppnar det, för att texten har en tendens att flytta på sig... Då lär jag få många jobb och dom tror att jag är efterbliven eller nåt... *dubbel-jävla-suck*

Men men, sitter och söker jobb nu iallafall, för jag tänker då inte göra som majoriteten av resten av gruppen och sitta på söndag och söka jobb =)

// Noa


Juligt värre...

Slutade tidigt idag, var hemma redan vid 11.30 tiden, så jag körde till mamma en sväng =)

Hon prackade på mig julpynt, som jag då snällt får använda, kan sägas att jag har massa julpynt hemma, men tycker inte det är lönt att pynta (man ska snart ta ner det ändå), därför har jag struntat i det de senaste åren. Men nu åkte stjärnorna upp som jag fick av mamma idag.

En till pippsen i köket



Och en till mig i rummet



// Noa


Ja!!

Fredag som jag sett fram emot hela veckan, eller inte...

Ska gå ner till AF nu varje fredag, en stund, kanske en kvart eller en halvtimme och prata med det rekryteringsföretag som är på plats idag mellan 10-12. Så rent tekniskt hade jag inte behövt gå dit redan kl 10, men kan lika gärna vara där tidigt.

Sen ska jag söka jobb resten av dagen...

Tror dock jag måste göra om mitt CV utan att klippa och klistra, för igår när jag försökte skriva ut det hemma så blir något knas på ett ställe. Sen när det ser dingt ut blir det bra på utskriften. Mycket märkligt. Så jag ska göra om det hemma och mailade det hemifrån, så ser det förhoppningsvis likabra ut när jag öppnar det på Folkuniversitetet sen med. Men tvärtom fungerade inte uppenbarligen, att göra det där nere och öppna det hemma. Eller så får jag ha ett CV hemma och ett annat där nere.

Skönt med lite sovmorgon iallafall =) OCH det är riktigt skönt att ha lite struktur i tillvaron.

// Noa


Dansbandsrace...

Ja, som rubriken lyder så är det dansbandsrace här hemma, och ni förstår säkert varför?

Mamma heter den röda tråden =)

  

Kanske ska tillägga att detta inte alls är min typ av musik.

// Noa


Hmm...

Gick till Netto för att posta en film, för att panta några julmustflaskor och för att köpa en liten brieost...Vad händer?

Jag går därifrån med grejer för 270 spänn =)

Men nu kan det snöa bäst det vill i helgen, för det enda "måste" jag har är att flytta bilen på lördag, annars har jag kurerat mig med mer julmust, kaffe, ost och smågodis =)

// Noa


Nice!!

T ringde imorse precis innan jag skulle gå och frågade snällt om jag hade någon pärm över som N kunde få och det hade jag såklart.

Så när jag hade lunch ringde jag T för att kolla så han var hemma och så knallade jag dit och då bjöd han på kaffe och hans alldeles nybakade lussekatter =) Så jag åt två hos honom och en på vägen tillbaka till Folkis =)



Ingen dålig deal det där inte =P

// Noa


Grrr

Hata dessa jävla telefonförsäljare som jagar sönder min mobil =(

Igår ringde någon och ville kränga på mig nån form av lott, idag ville någon annan att jag skulle köpa några trosor i bambutextil... Skulle inte tro det... Hur ekologiska och bra dom än är...

Och NIX fungerar inte på mobiler heller dessvärre, dock försöker jag avsluta samtalen snabbt så dom ska slippa prata igenom hela sin lista som dom använder som mall inför alla samtal.

Men av erfarenhet vet jag att när dom skickar ut listor med namn och nummer till telefonförsäljare så får alla bolag samma listor, med samma nummer, istället för att norrland hade fått listor med vissa nummer och skåne med andra, för att sprida ut det.

 Så nu får jag snällt rida ut stormen och stå ut en sväng till med gamiga telefonförsäljare som jagar provisionslön.

// Noa


Onsdag!!

Lite mildare idag faktiskt, men det blir ändå långkalsonger och keps =)



Möte direkt på morgonen, så det ska bli intressant faktiskt =)

Sen idag börjar vi hos Assistansia



Mycket som händer nu, men förhoppningsvis är allt bara till det bättre, så att vi kan luta oss tillbaka och få ett kanonår 2011 när det blir dags =)

// Noa


RSS 2.0