Smart investering?!



Jag tror att det är ganska smart iallafall.

Om jag betalar in så att jag har pensionssparat 12 000 kr under ett år så får jag lov att dra av detta i deklarationen nästa år, vilket innebär att skatteverket först räknar av 12 000 från min årsinkomst, efter det så beräknar de vilken skatteklass jag hamnar på. Dvs om jag ska betala 30% eller 32% i skatt osv beroende på hur mycket jag tjänar.

När detta är fastställt och jag då hamnar på 30% säger vi så får jag tillbaka 30 kr på varje hundralapp av de här 12 000. Dvs 300 kr på varje tusenlapp x 12 tusenlappar = 3600 kr i rena pengar som jag får tillbaka.

Detta känns vettigt, för dels så sparar jag till mig själv, där försvinner liksom inga pengar någonstans utan det är till MIN pension, samtidigt som jag får tillbaka 3600 kr som jag kan sätta tillbaka på mitt sparkonto där jag tog de ifrån för att betala in så jag kom upp i 12 000.

Känns som att detta är en win - win situation med tanke på att räntan på mitt e-sparkonto är 0.90%. Dvs att på säg en nätt liten summa på 50 000 kr så får jag en ränta på 450 kr om året, 100 000 kr ger en ränta på 900 kr osv osv. Och så kan jag fan inte ha det, men tills jag hittar var jag ska placera mina rikedomar där jag får bra ränta på dom så känns pensionssparandet vettigt, eller vad säger ni?

// Noa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0