Beslutsångest....

Idag var jag som sagt på Netonet och kollade lite laptopar och där fanns väl en del jag kunde tänka mig, men jag köpte ingen idag.



Grejen är nämligen att jag är för snål mot mig själv tror jag.

Det är så här att helst hade jag velat ha en 10.1 tums laptop, men då får jag Windows Xp eller Windows 7 Starter, vilket inte känns okej alls. Dessa datorer kostar mellan 2500 och 4000 kanske.

De datorer som innehåller Windows 7 Home Premium är större och bättre datorer och minsta skärmstorleken där är 11.6 tum. Dessa kostar från 5000-6000 och uppåt.

Skillnaden storleksmässigt på en 10.1 och en 11.6 tums skärm är någon cm eller två kanske.

Vad har jag då idag? Jag har en 14.1 tums laptop med Vista Home Premium, en stationär Xp dator och en gammal Win 98 dator till gamla kultspel, då är frågan om jag verkligen behöver en ny dator?

Är det så mycket jobbigare att packa ner min nuvarande laptop i datorväskan och bära den med mig? Egentligen inte. MEN så har jag fått dille på dessa små och smidiga datorer och det skulle vara riktigt nice att ha en sån.

6000 är egentligen inga pengar, eller jo det är klart, det är mycket pengar, men jag har utan tvekan råd att köpa mig en dator för 6000 utan att det går någon nöd på mig.

Konverterar man tum till cm enligt min tumstock så innebär bredden följande

14.1 tum = 35.7 cm

11.6 tum = 28.7 cm

10.1 tum = 25.6 cm

Får fundera lite på det här känner jag. Är det lönt att byta ner sig 7 cm på bredden eller ska jag köpa en billigare och sämre dator för att få den tum storleken jag önskar?

Det dumma på Netonet är att man inte får se datorn rent fysiskt och därför inte kan jämföra storleksskillnaden och när jag var på Siba innan idag så hade dom 10.1 tums, men sen var nästa steg 13.3 tum.

Någon som har Windows 7 Starter och kan berätta om för/nackdelar med det? Förutom att man inte kan byta bakrundsbild på skrivbordet?

// Noa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0