Thailandsturister i trubbel....

En jävligt intressant dokumentärserie, sen om det beror på att jag precis varit nere i Thailand vet jag inte, fick tipset av min syster igår och kollade första avsnittet idag.

Finns på Tv4 Anytime och det är helt klart värt att betala för att se om ni missat det på Tv4.

Och nu vet jag till och med vad turistpolis är för något, såg skyltar nere i Thailand där det stod nummer till turistpolisen, men fattade aldrig vad en sådan var för något. Men det är alltså inhyrda poliser från andra länder som hjälper till när turister hamnar i knipa i Thailand.

Sen igår berättade min syster att när vi var i Pattaya på Walking Street såg hon vita poliser och hade blivit konfunderad över det, då man som "falang" (turist) inte får lov att jobba i Thailand. Men dom är alltså turistpoliser och samarbetar med thailänska polisen..

Det är så där nere, en turist kan inte komma och "sno" en thailändares jobb, därför får inte falanger som turisterna kallas av thailändarna själva jobba. Så alla Svenska och Norska och Finska osv barer där nere, där äger en thailändare minst 51% av baren och sen kan en svensk eller en norrman etc äga 49%, men som falang får man inte äga någon rörelse till 100%, eller ens till största delen och du får som sagt inte jobba i baren själv heller. Därför kan man se på t ex en svensk bar att "ägaren" som inte ens äger halva stället sitter och bevakar sin thailänska personal hela dagarna, det kan inte vara så mycket till liv att bara sitta och vaka över andra precis.

Men för att dra ett exempel, säg att jag köper in mig 49% i en bar i Thailand, säljer en Singha på flaska för säg 60 baht. Skulle inte jag vara där och övervaka min personal så kanske de springer till 7Eleven som finns i varje gathörn i Thailand och köper en öl för 35 baht och sen säljer den till en gäst för 60 baht och stoppar pengarna i fickan. Ja ni fattar grejen, så det är klart att man som "delägare" vill ha koll så personalen inte fifflar.

Men det är riktigt intressant, alla de här skillnaderna jämfört med Sverige.

// Noa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0